EGR, aneb druhá cesta ke snížení emisí
- Podrobnosti
- Zveřejněno: 23. 1. 2015 1:50
EGR, aneb druhá cesta ke snížení emisí, EGR v překladu „recirkulace zplodin“ je další možností, která se používá při eliminaci emisí výfukový zplodin. Minule jsme si představili technologii SCR a nyní se podíváme blíže na jakém principu funguje tato technologie, abychom na výstupu dosáhli emisních norem Euro 4 a vyšších.
Princip je založen na recirkulaci, tzn. že část zplodin prochází výměníkem tepla, neboli chladičem a je opět nasávána zpět do motoru. Tam opět projde procesem spalování, čímž se dosáhne omezení dalšího vzniku NOx. V nasátém vzduchu je nižší podíl kyslíku, což zapříčiní nižší teploty při spalování a tím se sníží i produkce NOx. Ty totiž vznikají především za vysokých teplot.
Tímto procesem dojde ke snížení NOx, ale na výstupu nám bohužel vzniká další škodlivina, čímž jsou pevné částice, které naopak tímto procesem narůstají. Řešení se nachází ve filtru pevných částic (DPF), který se zařadí jako koncový bod v tomto systému. Částice se ve filtru zachytávají a následně v určitých periodách spálí za pomocí vysokých teplot a nebo při dosažení mezního odporu filtru je elektronikou spuštěna tzv. aktivní regenerace, která spočívá v tom, že do filtru je vstřikována dávka paliva/aditiva, která zajistí zvýšení teploty ve filtru a tím i vypálení zachycených částic. Další možností je pasivní regenerace, kdy se filtry pevných částic regenerují mimo vozidlo.
Výhodou této technologie je především nižší náročnost na prostor, odpadá totiž potřeba další provozní kapaliny jakou je AdBlue v případě technologie SCR. Není třeba vynakládat další výdaje za tuto provozní kapalinu.
Nevýhodou je nižší výkon motoru, v porovnání s motory bez recirkulace výfukových plynů. Další nevýhodou je značné zvýšení potřebného chladícího výkonu o teplo odebírané z výfukových plynů, což se projevuje na vyšší spotřebě paliva. A v neposlední míře se také zanáší sací potrubí, čímž se omezuje objem nasávaného vzduchu do motoru, což bývá citelné při vyšších otáčkách. Také pořizovací náklady samotného katalyzátoru jsou značně vyšší.
příklad zanešení
Technologie EGR se nejčastěji využívá u vznětových motorů v osobních vozech a dodávkách. Avšak jsou i výrobci nákladních vozů, kteří sáhli po této technologii. Scania tuto technologii využívá u svých šestiválcových motorů splňující normy Euro 4 a 5, potom také Man, ten však jen v některých motorizacích.
Kladete-li si otázku, jak se to má s touto technologií v případě normy Euro 6, tak vám můžeme prozradit, že EGR není pohřbeno. Pro splnění normy Euro 6 je ve většině případů použita kombinace obou technologií, tedy jak SCR, tak i EGR současně.