Funkce kapaliny AdBlue v katalyzátoru

AdBlue

V minulém příspěvku jsem si představili princip SRC katalyzátorů, které díky teplotě a chemické reakci redukují škodlivé zplodiny uvnitř katalyzátoru. K procesu selektivní katalytické redukce je zapotřebí pomocné látky, která se obchodně prodává pod názvem AdBlue. AdBlue je registrovanou ochranou známkou německého VDA. Nyní se tedy podrobněji podíváme na funkci kapaliny AdBlue v katalyzátoru.

AdBlue je vlastně sloučenina syntetické močoviny a vysoce čistý vodní roztok v poměru 32,5% močoviny a 67,5% vody.

AdBlue je vstřikován ještě před katalyzátorem do výfukového vedení, kde se rovnoměrně smíchá se zplodinami a vlivem teploty za přítomnosti vody se rozkládá na amoniak (NH3) a oxid uhličitý (CO2). Tato směs putuje do katalyzátoru, kde amoniak dále reaguje na povrchu katalyzátoru s oxidy dusíku (NOX), to je ta nejnebezpečnější složka vznikající při spalování nafty. Díky tyto reakci s amoniakem je většina tohoto oxidu dusíku eliminována a do výfukové potrubí putuje již neškodný dusík s vodními párami.

Aby vše fungovalo je třeba dostatečná teplota výfukových plynu a správná funkčnost samotného katalyzátoru. To aby všechny podmínky byli splněny má na starosti diagnostika vozu, která díky čidlům vyhodnocuje teplotu na vstupu katalyzátoru. Množství AdBlue je tedy dávkováno až po dosažení této reaktivní teploty, která je vyhodnocena těmito NOx čidly, která bývají umístěná na vstupech, nebo výstupech, ale i obou místech katalyzátoru. Pokud by nebyla dosažena teplota docházelo by ke vzniku páchnoucích sloučenin čpavku a krystalizaci nadbytečné močoviny na výstupu z výfuku a hlavně překročení limitů NOx.

levne-katalyzatory.cz

LEVNÉ-KATALYZÁTORY

ZÁKAZNICKÁ PODPORA

Odběr novinek

Zůstaňte s námi v kontaktu.
Registruj se pro odběr našich novinek.